Ajatuslahja – kun sanat ovat lahja.
On olemassa lahjoja, jotka voi avata. Ja sitten on lahjoja, jotka jäävät elämään.
Ajatuslahja® on suomalainen lahja ja kulttuurikehittämisen muoto, jossa läheisten, kollegoiden, asiakkaiden tai sidosryhmien nimettömästi kirjoittamat kertomukset, muistot ja sanat kootaan henkilökohtaiseksi kirjalliseksi kokonaisuudeksi – digitaalisena tai painettuna. Palvelun on tarkoitus tehdä näkyväksi sellaista hyvää, joka muuten usein jää sanomatta.
Ajatuslahja on syntynyt halusta pysähtyä ihmisen äärelle. Sen ytimessä on kysymys: Mitä tapahtuu, kun kauniit ajatukset sanotaan ääneen – ja annetaan lahjaksi?
Mistä ajatus sai alkunsa?
Ajatuslahja on saanut alkunsa sosiaalipsykologi Vaula Bergin ideasta ja kokeiluista oman lähipiirin kanssa. Ensimmäiset versiot koostettiin jouluna 2017 perheenjäsenten kirjoituksista joululahjaksi. Idea laajeni ilmiöksi ystävien ja läheisten kirjoituksista syntymäpäiviin, polttareihin ja muihin tärkeisiin juhlahetkiin.
Vähitellen havaittiin, että ihmiset liikuttuivat syvästi saadessaan lukea, mitä kaikkea hyvää heistä oikeasti ajatellaan – ilman suomalaista ironiaa, ilman pelkoa, aidosti ja rakkaudella. Syntyi tunne, että kyse ei ollut vain lahjasta, vaan merkityksellisestä kokemuksesta.
Miten Ajatuslahja toimii?
Ajatuslahja toteutetaan helpolla nimettömällä ajatuslahjakyselyllä™, joka jaetaan lähipiirille, kollegoille, asiakkaille tai sidosryhmille. Kyselyssä pyydetään kertomaan:
millainen ihminen/organisaatio on
mitä positiivisia ajatuksia, tarinoita ja muistoja hän herättää
millä sanoilla häntä kuvailisi
Kirjoituksista koostetaan profiili, joka muotoillaan kauniiksi kirjaseksi. Vastaajilla on halutessaan mahdollisuus jättää nimensä muistoksi osallistumisestaan kirjasen loppusivulle (ei yhdistetä vastaukseen, ellei toisin toivota).
Kenelle Ajatuslahja sopii?
Ajatuslahja sopii tilanteisiin, joissa halutaan antaa henkilökohtainen, merkityksellinen ja muistettava lahja – yksilölle, ryhmälle tai koko organisaatiolle. Organisaatiotasolla Ajatuslahja soveltuu esimerkiksi osaksi kulttuurikehitystä, työntekijäkokemusta, strategiatyötä sekä sisäisen ja ulkoisen viestinnän tueksi.
Kuluttajatuotteet:
Ajatuslahja Original – yksilölle: ystävälle, puolisolle, kollegalle
Ajatuslahja Family pilotti – perheelle, ystäväporukalle tai muulle läheiselle ryhmälle
Yrityspuolen ratkaisut:
Ajatuslahja Team pilotti – työyhteisön tiimille tai pienryhmälle
Ajatuslahja Business pilotti – koko organisaatiolle
Ajatuslahja voidaan toteuttaa yksilölle, ryhmälle tai organisaatiolle. Ryhmä- ja organisaatioversossa jokainen osallistuja voi saada oman lahjansa tai yhteisen profiilin, tilanteen ja tarpeen mukaan.

Miksi juuri sanat?
Arjessa moni hyvä asia jää sanomatta. Ajatuslahjan ajatus on, että sanoilla on voimaa – ja että ne voivat olla pysäyttävä ja koskettava lahja sekä strategiatyön ja kulttuurikehittämisen positiivinen muutosvoima.
Ajatuslahja ei ole pelkkä esine tai tuote. Se on kertomus ihmisestä, sanojen ja muistikuvien muodossa. Tarina, joka rakentuu yhdessä – niistä sanoista, joita ei aina muuten sanota ääneen.
Oma kokemukseni ajatuslahjasta
Olen päässyt myös henkilökohtaisesti kokemaan Ajatuslahjan vaikuttavuuden. Vaula teki sellaisen minulle syntymäpäivälahjaksi reilu vuosi sitten. Oli syvästi koskettavaa ja liikuttavaa lukea omien lasten, perheenjäsenten sekä ystävien kauniita ajatuksia sekä muistoja minusta.
Jokaisen sivun kohdalla tulvi muistoja ja lämpimiä tunteita, jotka avasivat myös kyynelkanavat lahjaa lukiessa. Oli jopa hieman vaikeaa päästää sisälleen kaikkia niitä kauniita sanoituksia, joita lahjaan oli kerätty.
Kokemus oli niin vahva, että jouduin lukemaan Ajatuslahjani pienissä osissa. Olen palannut sen äärelle myöhemminkin ja huomannut, että sisältö koskettaa edelleen minua vahvasti.
Mielestäni aivan jokaisen ihmisen tulisi saada kokea Ajatuslahjan taika vähintään kerran elämässään.
Syntymässä oleva ilmiö?
Ajatuslahja on tällä hetkellä uusi, mutta kasvava ilmiö. Se ei ole vielä sanana valtakunnallisesti laajassa käytössä, mutta sen on toivottu yleistyvän kuvaamaan tätä nimenomaista lahjamuotoa – aivan kuten aikanaan ystäväkirja, runokirja tai kuvakirja ovat muotoutuneet ilmiöiksi.
Ajatuslahjan tavoitteena on tehdä tunnetuksi lahjoja ja edistää kulttuuria, joissa ihminen on oikeasti tärkein – ja jossa hyvä saa tulla näkyväksi. Ilmiönä se on osa suurempaa kulttuurista muutosta, jossa yhteys, läsnäolo ja arvostus nousevat lahjan sisällöksi ja strategiatyön konkreettisiksi teoiksi.
Lue lisää:
- [www.ajatuslahja.fi – tulossa]
- Sähköposti: vaula_berg@hotmail.com
- Instagram: @ajatuslahja
- LinkedIn: www.linkedin.com/company/ajatuslahja