CFO vs. CEO about developing people

08.04.2024

Kannattaako henkilöstön kehittämiseen panostaa, kun nehän voivat sitten lähteä talosta?

Henkilöstön kehittämisen suhtautuminen jakaa leirejä. Toiset näkevät kehittämisen investointina, toiset kuluna. 

Olen työskennellyt johtotehtävissä pitkään, ja poikkeuksetta organisaatioissa, joissa on mahdollisuus kehittää itseään, on tyytyväisemmät henkilöt kuin organisaatioissa joissa "ei ole varaa kursseihin". 

Henkilöstöllä on usein sisältä kumpuavaa tahtoa kehittää itseään, ja on surullista mikäli tähän tahtoon ei löydy tukea johdosta. Mielestäni jokaisessa firmassa tulisi käyttää osa tuloksesta suoraan henkilöstön kehittämiseen.

On todella turhauttavaa, kun haluaa kehittää itseään työroolin ja työnantajan eduksi, mutta tälle ei löydy tukea tai mukamas rahaa. 

Pahimpia kämmejä on, kun johdon ja johdettavien välille syntyy kuilu, joka aiheuttaa moninaisia haasteita ja suoranaisia ongelmia työpaikalla, että tätä kuilua lähdetään korjaamaan alaistaitojen kouluttamisella. Johdossa ei ole uskallusta katsoa peiliin, vaan ulkoistetaan johtamisongelma alaisille.

Johtaminen ei ole helppoa, eikä sovi kaikille, mutta johtotehtävissä oleville ja sinne haluaville on olemassa aidosti tehtävässä menestymistä tukevaa valmennusta.

Laadukas valmennus ei ole ilmaista, mutta jos sen näkee kuluna, niin sellaisena se useimmiten myös toteutuu.

Kun sen näkee investointina, niin tulokset ovat moninkertaiset investointiin nähden.

src='https://cdn.vine.eu/vscript/allowCookies.js'>